Thursday, October 18, 2012

Simple mini Super smart dustbin.



Hari ni saya nak kongsi video gambar projek suatu mini smart dustbin. Secara ringkasnya smart dustbin tersebut telah diprogramkan dengan PIC16F877A untuk terbuka dan tutup secara automatik sebaik sahaja IR sensor mengesan logic signal.Terdapat juga tambahan satu micro switch yang akan mengesan paras sampah penuh iaitu apabila penutup dustbin tersebut tidak dapat menutup dengan sempurna atau mencapai maximum level nya. Berbanding relay kini saya menggunakan 2 buah POWER MOSFET IRF540 untuk bahagian litar motor drivernya. Kalau berminat nak tempah boleh hubungi saya Terimakasih dari Roslan.

Contoh litar skematik

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. salam, boleh tak saya nak tgok litar-litar,components2, relay dan jenis motor apa yg digunakan, please send at email, thank you.
    fee_135@yahoo.com

    ReplyDelete
  3. assalam..boleh sy lihat senarai komponen dan litar hardware utk projek ini..adakah mggunakan ARM7 microprocessor.?.sy amat memerlukan bantuan sekarang ini..harap pihak tuan dpat membantu.feel free to email me at sambalkicapcucurbawang@gmail.com

    ReplyDelete
  4. BOleh saya mintak nilai kOmpOnen tuk litar niy tak ? Saya amat perlukan bantuan skrg . tlOng email nurdiana830@gmail.comm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ooo...pecah rahsia...dah tau...haha...

      Delete
  5. assalamualaikum . saya berminat dengan projek ni boleh tak emailkan proposalnya. harap dapat bekerjasama. terima kasih email saya: anisaziera35@yahoo.com

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum....blh x email detail - detail ttg projek ni...: erza.jr@gmail.com

    ReplyDelete
  7. asalamualaikum. mind if saya nak detail project ni. email di hasniza711@gmail.com

    ReplyDelete
  8. salam. bole saya tgh litar smart dustbin ni tak?

    ReplyDelete
  9. boleh emelkan saya circuit ini tapi gunakan arduino dan ultrasonic sensor? oeyrsdz@gmail.com

    ReplyDelete
  10. slam . bole x kasi detail litar ni . email zafriakmar@gmail.com . sbb mmg memerlukan nii . trima kasih .

    ReplyDelete
  11. slam . bole x kasi detail litar ni . email zafriakmar@gmail.com . sbb mmg memerlukan nii . trima kasih .

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...